Nový trik v obchodech, jak "zlevnit": odlehčené potraviny

2. prosince 2011 v 3:52 | Viktor Stropek |  co se dějě v trávě?
Nový trik v obchodech, jak "zlevnit": odlehčené potraviny



Zboží vypadá jako levnější, ale je jen v menším balení. Týká se to zejména jogurtů, pečiva, ale i tyčinek.

Zuzana Luňáková


Anketa

Uvítali byste, kdyby na cenovkách bylo viditelnější označení váhy potravin?
Ano
97%
Ne
3%
Hlasovalo 546 čtenářů



Kdo má poslední dobou "dobrý pocit", že ho nákupy potravin stojí méně, než byl dříve zvyklý, měl by si zkontrolovat, zda si také odnáší stejné množství zboží, jako tomu bylo dříve. Stále častějším trikem výrobců je totiž zmenšování balení.

"Například u tvarohových dezertů Madety se nyní snížila cena, zároveň se ale snížila i gramáž," potvrzuje Petr Vyhnálek, šéf Globusu. Podobně se hmotnost a s ní i cena snížila také u jogurtů Yoplait, lehčí jsou ale i čokoládové bonboniéry či chleba.
O deset gramů lehčí

"Balení a s ním i cenu jsme zmenšili na základě průzkumu mezi zákazníky," vysvětluje Barbora Daňková z Madety. Další změnu, kterou společnost provedla, si už však zákazníci nepřáli - před několika měsíci se o deset gramů "nenápadně" snížila hmotnost Lipánku. Tam ale cena zůstala stejná. "Spotřebitelé byli hodně naštvaní, ale museli jsme reagovat na konkurenci," dodává Daňková.

Zmenšují se však i další potraviny. Například u rohlíků ještě nedávno platilo pravidlo - co kus to 43 gramů. Dnes váží i 39 gramů. Lehčí jsou i pytlíky bonbónů - místo obvyklých sta gramů váží jen devadesát.

Stejně nenápadně zhubly i tyčinky Mars, Snickers či Milky Way. Ani u nich se ale cena nezměnila. "V posledních letech došlo celosvětově k výraznému zvýšení cen vstupních surovin. Díky malému snížení velikosti porcí tyčinek jsme nemuseli přistoupit ke zdražení těchto výrobků," říká Magdalena Hrabcová ze společnosti Mars Czech.

Spotřebitelé si ale snah výrobců ušetřit všímají dobře. "Lidé si stále více myslí, že jsou potraviny šizeny. Dostáváme nejenom stížnosti na zhoršující se kvalitu výrobků, ale i na fakt, že se zmenšují balení. Nejčastější stížnosti jsou na gramáže sušenek, jogurtů, čokolád, ale i tvrdých bonbónů. Rozdíl přitom často není na první pohled patrný. Například Tatranky jsou sice na pohled stejné, ale výrazně lehčí než dříve," říká Jan Mišurec, mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů. Dodává, že důvodem současných triků obchodníků je nejenom krize, snaha snížit náklady a lákat zákazníky na nižší ceny, ale i fakt, že EU před pár měsíci zrušila vyhlášku nařizující hmotnost u určitých potravin.





To v praxi znamenalo, že například mouku bylo možné koupit pouze v baleních půlkilových násobků a máslo naopak v násobcích čtvrtkilových.
Méně ovoce v kompotu

"Dnes už je možné vidět i máslo o váze 200 gramů. Pokud není v regálu vedle toho čtvrtkilového, zákazník to pouhým okem nepozná. Zmenšily se ale i kompoty a marmelády," říká Zdeněk Juračka, šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu. Úspornější jsou i některá balení cigaret - místo tradičních 20 kusů jich "levná" krabička obsahuje jen devatenáct.

Zdroj: http://byznys.ihned.cz/c1-37529230-novy-trik-v-obchodech-jak-zlevnit-odlehcene-potraviny
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 mumlajicitukan | Web | 2. prosince 2011 v 8:43 | Reagovat

Starý trik. Mám to "štěstí", že neznám ani běžné původní ceny. Takže pokud se sníží nepoznám to. Člověk to prostě koupí protože to chce. Co mu taky zbývá...

2 long sleeved wedding dresses | E-mail | Web | 2. května 2013 v 8:46 | Reagovat

Q. Why did Tommy throw the clock out of the window?
http://www.untildress.net/mermaid-wedding-dresses.html

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama