Nesmysly kolem zdravého stravování

15. října 2011 v 16:18 | Viktor Stropek |  Zdraví
Nesmysly kolem zdravého stravování

Nesmysly kolem zdravého stravování
Abychom pochopili komplexní spletitost komplikací v názorech na zdravé stravování, pak bychom se nejprve měli vymanit ze zavádějících a nepravdivých desinformací, které jsou ve většině moderních společností všeobecně stále ještě poplatné.

První nesmysl: Vegetariánská strava je zdraví prospěšná.
Není pravda, že by vegetariánská strava byla pro člověka zdravější. Naopak. Američtí vědci došli po desetiletích výzkumu více než 5 tisíc vegetariánů už v roce 1976 k závěrům, že přísní vegetariáni se v průměru dožívají o 6 let kratšího věku, a mírní vegetariáni v průměru o 2 roky kratšího života než-li lidé konzumující i maso.


Druhý nesmysl: Konzumace většího množství mléka (více než 0,5 L) škodí
- zvláště pak dospělé populaci. Naopak, vědci z Nového Skotlandu nalezli překvapivé množství důkazů o tom, že čerstvé kravské mléko by mělo být důležitou součástí v našem denním jídelníčku a to nezávisle na našem věku! Ti, kteří se mléku vyhýbají mohou počítat stím, že v pozdnějším věku budou častěji trpět decalcifikací (odvápňování kostí), budou mít minimálně o 30% sníženou všeobecnou imunitu, horší činnost jaterní a častější problémy se střevy. Navíc budou mít lidé vyhýbající se mléku a mléčným výrobkům o 20% větší pravděpodobnost, že se u nich mezi 50-65 lety života spíše objeví onkologické onemocnění, v porovnání s těmi, kdo mléko denně konzumují.

Třetí nesmysl: Potraviny ochuzené o svůj přirozený tuk a umělá sladidla jsou nejenom zdraví prospěšné a navíc se po nich netloustne.
Naopak! Vyvarujte se pokud možno všem takzvaným,beztučným' mléčným výrobkům, margarínům a také umělým sladidlům. Výzkumný ústav potravináský v Cambridge (Velká Británie) publikoval již roce 2001 po dlouholetém výzkumu na toto téma zprávu, která praví, že všechny potraviny ochuzené o své původní tuky a také potraviny obsahující umělá sladila nepřímo způsobují mnohá onemocnění v naší populaci, jemnovitě nádorová onemocnění všeho druhu, sterilitu u žen i mužů (nemohoucnost otěhotnět, chabou pohyblivost spermií) závažné střevní problémy, poškození celkového imunitního systému m.j. s následky vzniku různých alergických reakcí. Dále pak duševní onemocnění, neurózy, deprese a různé psychotické stavy. Umělá sladidla se zároveň poddílí na vzniku Parkinsonovi choroby, demečního syndromu a různých (stařeckých) delirických stavů. Paradoxní však ještě je, že titéž vědci nás varují před nízkotučnými potravinami a umělými sladidly, co by přímými stimulanty hypofýzy, jejíž funkce je převážně zodpovědná za naši chuť k jídlu a tím i eventuelně za nárůst naší hmotnosti. Pro diabetiky je častější konzumace potravin oslazených právě umělými sladidly nebezpečným spolu-faktorem při vzniku rakoviny jater!

Čtvrtý nesmysl: Konzumujte upravené mléčné výrobky s obsahem některých bakterií příznivě působících na střevní flóru.
Přestože většina výrobců těchto,moderních potravinových preparátů' přisuzuje svým produktům až nadpřirozenou moc (náležící spíše do říše pohádek,Tisíce a jedné noci') je skutečně vědecky dokázáno, že určité množství těchto bakterií naše střevní flóra a fauna potřebuje. Frapantní je však poznatek australských vědců. Ti v roce 2006 publikovali obšírnou výzkumnou zprávu o tom, že pro střeva člověka vůbec úplně nejzdravější je například běžný mléčný nápoj,kefír' či obyčejné zkyslé mléko (takzvané kyselé mléko). Tito vědci zároveň varují před tím, že v některých takzvaných,zdravých mléčných výrobcích' se nalézají některé symbiotické druhy bakterií, které se prokazatelně podílí na vzniku rakoviny tlustého střeva. Ty pochopitelně v kefíru ani kyselém mléku nejsou!

Pátý nesmysl: Všechna,éčka' v potravinách jsou jedovatá, eventuelně rakovinotvorná
Tento vžitý nesmysl koresponduje se starým českým příslovím, že na,každém šprochu je pravdy trochu...'. Některá,éčka' jsou totiž skutečně škodlivá natolik, že se mohou nepřímo poddílet na vzniku onkologické choroby. Nicméně většina používaných,éček' je zdraví člověka neškodná a jen relativně velmi malá skupina těchto substancí může ohrozit zdraví člověka - zvláště pak dětí. V ČR používaná,éčka' u všech tuzemských kontrolovaných potravin, by měla být - bez výjimky - zdraví neškodící. Jiná situace však může být u mnoha jiných potravin z dovozu, neboť většina zemí EU nedisponuje tak přísnými kontrolami a normami jako právě náš stát.
Pochopitelně těch,nesmyslů' není pouze pět, ve skutečnosti by jich byly asi stovky, možná i tisíce. A tak by správná odpověď na otázku, "jak se tedy zdravě stravovat" by pro nás, středoevropany měla být zhruba obsažena v následném desateru:




1. Jezte dostatek tuzemské zeleniny a masa. Také minimálně lx týdně, maximálně 2x týdně rybu (mořskou či sladkovodní). Nejraději výlučně tuzemské ovoce, ačkoliv citróny a italské či španělské pomeranče či mandarinky mohou občas také být. Přílohu, nejlépe tuzemské brambory-vždy jen symbolicky.


2. Nekonzumujte příliš často tropické ovoce (4x do roka maximálně) a dovezené džusy.

3. Jezte střídmě, pouze do pocitu polosyta. Jezte raději 5x denně menší množství, než 3x denně větší porce.

4. Alkohol, zvláště pak víno či pivo můžete konzumovat. Ale opět platí, mírně! Dvě sklínky vína, či dvě piva denně zdraví neškodí. Více alkoholu, zvláště pokud ještě i kouříte, je zdraví vážně ohrožující! (Je zajímavé, že bylo vědecky a statisticky dokázáno, že zapřísáhlí abstinenti se dožívají v průměru až o 8 let kratšího života!).

5. Pokud nejste schopni - ať již po stránce ekonomické, či organizační - konzumovat ekologickou stravu, pak nad sebou nelamte hůl. Stačí, když se vyvarujete konzumace dovozových výrobků, zvláště pak ovoce, zeleniny a masa. Nejnebezpečnější z dovozových mas bývá pro svůj obsah hormonů a syntetických antibiotik maso krůtí, telecí a kuřecí. U zeleniny a ovoce jsou zbytkové velmi jedovaté látky - kterými jsou vždy naplněny kontejnery pro mořeplavbu (proti škodlivému hmyzu a různým parazitům během plavby) nejzávažnějším ohrožení vašeho zdraví, od předčasného demečního syndromu počínajíc a různými nádorovými onemocněními konče! Také odlišné exhalační látky v těchto cizích potravinách působí v našem organismu,revoluční' změny z nichž některé bohužel mohou vyústit i v onkologická onemocnění.

6. Pokud občas chcete rozmazlit svou ratolest sladkostí, pak preferujte - vám ještě z dětství známé - pamlsky. Ty totiž byly tenkrát většinou velmi přísně kontrolovány na kvalitu a obsah závadných látek jakými jsou barviva, emulgátory, konzervanty apod. a jsou dosud nejvhodnějšími pamlsky pro vaše drahé.

7. Jezte nejpozději 4 hodiny před spánkem.

8. Snídejte. Snídaně by měla být nejenom zdravá ale může být i levná: například kaše z ovesných vloček s rozinkami a medem.,Hutná' snídaně (například anglického typu) se ukázala být jako zdraví velmi škodlivá!

9. Potlačte svůj pud,hladu' natolik, aby jste předcházel(a) přejídání a i po jídle měl(a) vždy chuť ještě na,něco' dalšího. To,něco dalšího' si už ale nedávejte!

10. Vyžadujte především tuzemské výrobky a k snažte se konzumovat více produktů přímo z vaší okolní přírody a vyhýbat se masným výrobkům pocházejících z velkochovů.

Autor: Doc. Dr. Bohuslav Hanuš, Lelystad, Nizozemí, pro náš měsíčník Sibyla

Zdroj: http://www.zdravi-vitaminy-doplnky.cz/vyzkumy/nesmysly-kolem-zdraveho-stravovani
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 modern wedding dresses | E-mail | Web | 19. dubna 2013 v 6:18 | Reagovat

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama